16 Maj 2024

Prywatność w dużym otwartym biurze. Czy dyskrecja jest w ogóle możliwa?

img

Aranżacje wnętrz

Prywatność w dużym otwartym biurze. Czy dyskrecja jest w ogóle możliwa?


Sprawdź ofertę foteli obrotowych

Fotel obrotowy Unique Viper Kup teraz
Fotel obrotowy Profim Xenon Kup teraz
Fotel obrotowy Grospol Ergohuman BS Kup teraz

Najczęstszym układem biura jest open space, gdzie wielu pracowników przebywa w biurze w tym samym czasie. Oznacza to dzielenie przestrzeni z innymi, gdyż własne biuro zajmują zazwyczaj osoby na najwyższych stanowiskach w firmie. Biura typu open space mają wiele zalet, takich jak lepszy przepływ informacji, łatwiejsza komunikacja między osobami z tego samego działu oraz możliwość umieszczenia większej liczby stanowisk pracy na mniejszej przestrzeni. Jednak w miejscach pracy opartych na otwartej przestrzeni pojawia się wyzwanie związane z prywatnością wizualną i akustyczną. Poczucie braku poufności przekłada się na spadek wydajności pracy, dlatego projektanci mebli biurowych starają się rozwiązać ten problem. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak poprawić prywatność pracowników w biurze typu open space za pomocą prostych i elastycznych rozwiązań.

Czym charakteryzuje się biuro typu open space i jakie stawia wyzwania?

Zgodnie z definicją, open space to pomieszczenie bez ścianek działowych, w którym znajdują się stanowiska pracy dla wielu osób. W niektórych firmach w takich przestrzeniach gromadzeni są pracownicy z jednego działu, a w innych - z całej organizacji. Początki biur typu open space w naszym kraju to lata 90. ubiegłego wieku, kiedy to po przemianach ustrojowych w Polsce pojawiły się międzynarodowe korporacje. Układ stanowisk pracy open space ma wiele zalet, szczególnie dla przedsiębiorców, którzy mogą w ten sposób wynająć mniejsze powierzchnie biurowe. Open space sprzyja też budowaniu relacji między pracownikami i szybkiej wymianie dokumentów czy informacji.

Biura typu open space wiążą się jednak również z wieloma wyzwaniami w zakresie prywatności akustycznej i wizualnej. Pracownicy często muszą pracować w hałaśliwym otoczeniu ze względu na rozmowy, stukanie w klawiaturę, pracę drukarek czy systemów wentylacyjnych. Przebywanie we wspólnej przestrzeni z wieloma osobami prowadzi do zakłóceń w komunikacji, utrudnia koncentrację i stwarza ryzyko związane z bezpieczeństwem danych i dyskrecją podczas poufnych rozmów.

Brak miejsca do pracy w skupieniu

Jednym z problemów związanych z biurami na planie otwartym jest trudność w wykonywaniu zadań wymagających skupienia i wysokiej koncentracji. Rozmowy ludzi z boku na tematy zawodowe lub prywatne, hałas sprzętu, zgiełk i ciągły ruch innych pracowników powodują rozproszenie uwagi, a to prowadzi do spadku produktywności i zwiększonego stresu przy krótkich terminach.

Różne wymagania dotyczące temperatury i oświetlenia

Każda zatrudniona osoba jest inna pod względem potrzeb i charakteru. Niektórzy lubią być w centrum uwagi i chwalić się swoimi pomysłami lub osiągnięciami, podczas gdy inni przychodzą do pracy, aby w spokoju dokończyć swoje zadania. Podobnie różne są preferencje poszczególnych osób co do temperatury czy barwy oświetlenia. W biurze na planie otwartym może to prowadzić do konfliktów i dyskomfortu dla pracowników, którzy uważają, że jest zbyt zimno lub gorąco. Firmy muszą znaleźć sposoby na zaspokojenie różnych potrzeb swoich pracowników, aby utrzymać pozytywną atmosferę i satysfakcję z pracy.

Więcej informacji na temat właściwego oświetlenia w miejscu pracy można znaleźć w artykule: Światło w biurze - jakie natężenie oświetlenia do pracy przy komputerze zalecają normy higieniczne.

Open space i kryzys prywatności pracowników

Praca w otwartym biurze wymaga przebywania z różnymi ludźmi przez długie godziny, gdzie niektórzy zachowują się głośniej niż inni. W wielu firmach biurka stojące naprzeciwko siebie nie są niczym oddzielone. Z tego powodu osoby znajdujące się najbliżej danej osoby mogą słyszeć, o czym rozmawia jej kolega i widzieć, co robi. Nie ma tu miejsca na prywatność wizualną, a także poufność przekazywanych informacji. Takie warunki mogą być rozpraszające dla pracowników, a także podnosić poziom stresu, nerwowości i ogólnie mieć negatywny wpływ na psychikę. Firmy muszą rozważyć rozwiązania, które pozwolą pracownikom zachować poczucie prywatności, jednocześnie zapewniając łatwą komunikację i współpracę.

Dlaczego prywatność w biurze typu open space jest tak ważna? Prawo pracownika do prywatności

Biura typu open space są idealnym rozwiązaniem dla firm, które chcą obniżyć koszty prowadzenia działalności, ponieważ pozwalają na wynajem mniejszych powierzchni. Pracodawcy nie powinni jednak zapominać, że prawo pracownika do prywatności jest jednym z podstawowych, a jego ochrona jest ważna zarówno z etycznego, jak i prawnego punktu widzenia. Uwzględnienie tego aspektu przy aranżacji przestrzeni biurowej przyczynia się do budowania atmosfery zaufania, szacunku, a to z kolei wpływa na samopoczucie pracowników, efektywność i lojalność wobec firmy.

Według eksperta

Wielu pracowników wskazuje właśnie brak prywatności wizualnej i akustycznej jako największą wadę biur na planie otwartym. Często prowadzi to do stresu, wyczerpania emocjonalnego i konfliktów między pracownikami. Dźwięki dochodzące ze wszystkich stron, przełożony czy inny pracownik zerkający w stronę monitora powodują spadek produktywności, kreatywności i poczucie skrępowania, utrudniając osiąganie dobrych wyników. Dlatego firmy powinny zadbać o możliwość prywatności, szukając odpowiednich rozwiązań, które zrównoważą komunikację, współpracę i ochronę prywatności każdej osoby

- wyjaśnia Eliza Donek, Product Manager w Mikomax.

Jak stworzyć komfortową przestrzeń do pracy w open space'ach, która wspiera prywatność pracowników pod względem wizualnym?

Nawet kilka stanowisk pracy w jednej przestrzeni to źródło różnorodnych bodźców, które w zasadzie uniemożliwiają utrzymanie koncentracji w takim miejscu. Rozmowy współpracowników, dzwoniące telefony, szum urządzeń i ciągły ruch różnych osób to wróg efektywności.

Ścianki działowe do open space - akustyczne i estetyczne

Mobilne ścianki działowe to jedno z popularnych rozwiązań stosowanych w biurach typu open space w celu zwiększenia prywatności pracowników. Mogą być one wykonane z różnych materiałów, takich jak szkło, tkanina czy panele akustyczne, i mieć różne kształty. Ciekawym rozwiązaniem są dźwiękochłonne ścianki działowe Tree, które kształtem przypominają drzewo. Ich bogata kolorystyka, naturalne materiały i wygląd, zgodny z biophilic design, pozwalają nie tylko oddzielić stanowiska pracy, wyciszyć hałas i zapewnić więcej prywatności, ale także stanowią atrakcyjny element wystroju biura. Umożliwiają tworzenie bardziej prywatnych przestrzeni przy jednoczesnym zachowaniu otwartości i dostępności dla współpracowników.

Mobilne ściany akustyczne w dynamicznej przestrzeni wspólnej

System mobilnych ścian akustycznych Soniq pozwala na elastyczne dostosowanie przestrzeni biurowej do potrzeb pracowników. Wysokie ścianki działowe, umieszczone po bokach lub przed biurkiem, gwarantują dużą prywatność i ciszę dla pracownika. Można je przesuwać dzięki rolkom zamontowanym w stopach stabilizujących. Jest to rozwiązanie, które z łatwością można przenieść w inne miejsce i stworzyć wyciszoną i odseparowaną przestrzeń tam, gdzie jest to potrzebne. Ściany akustyczne tego typu mają możliwość łączenia prostopadłego lub szeregowego. Dzięki nim pracownicy mogą szybko zaaranżować przestrzeń do pracy w skupieniu lub zorganizować spotkania zespołowe, zachowując przy tym prywatność wizualną.

Więcej zalet mobilnych ścianek akustycznych znajduje się w tekście: Dziel i rządź - z modułowym systemem ścianek biurowych.

Elastyczne rozwiązania do przechowywania i indywidualizacji przestrzeni roboczej

Innym sposobem na zwiększenie prywatności w biurze typu open space jest zastosowanie elastycznych rozwiązań do przechowywania i indywidualizacji stanowisk pracy. Pracownicy docenią możliwość korzystania z szafek, półek lub modułów do przechowywania, które mogą jednocześnie oddzielić ich miejsce pracy od innych.

Aranżacja biura open space - jak zwiększyć efektywność pracy dzięki meblom biurowym?

Aranżacja biura typu open space może znacząco wpłynąć na efektywność pracy. Właściwe zagospodarowanie przestrzeni i dobór nowoczesnych mebli biurowych są kluczowe dla komfortu i produktywności zatrudnionych pracowników. Oto kilka wskazówek, jak usprawnić pracę w biurze typu open space:

Chillout roomy - ważne miejsca relaksu i wytchnienia

Aby zapewnić pracownikom przestrzeń do wytchnienia od zgiełku biura typu open space, warto zainwestować w wygodne meble wypoczynkowe, takie jak fotele, pufy, sofy czy leżanki. Można też dodać rośliny lub inne elementy dekoracyjne, które wpłyną na nastrój. Strefa chillout w pracy pozwala pracownikom na chwilę oderwać się od obowiązków, zresetować i porozmawiać na luźne tematy ze współpracownikami. Organizm zmęczony długim siedzeniem przy biurku chętnie odpocznie na designerskiej sofie.

Chillout roomy powinny też zapewniać pracownikom odrobinę prywatności. W tym celu można wykorzystać ścianki działowe, parawany czy meble modułowe, które pozwolą stworzyć intymne kąciki.

Więcej o aranżacji chillout roomów w tekście: Co sprawia, że przestrzeń chillout jest świetna.

Kreatywne przestrzenie do burzy mózgów

W każdym biurze przyda się przestrzeń, w której pracownicy jednego działu będą mogli przeprowadzić kreatywną burzę mózgów. Warto postawić na meble na kółkach, takie jak stoły konferencyjne, które można łatwo przesuwać i zmieniać ich konfigurację w zależności od potrzeb zespołu. Przestrzeń powinna być wyposażona w tablice i flipcharty, na których pracownicy będą zapisywać swoje pomysły i przemyślenia. W kreatywnej przestrzeni nie może zabraknąć mebli modułowych Ligo, które są jak popularne klocki konstrukcyjne. Pozwalają na samodzielne budowanie przestrzeni do pracy indywidualnej, kreatywnej pracy grupowej oraz rozwiązań do relaksu. Biurko złożone przez jednego pracownika, w jednej chwili może stać się stołem, przy którym zespół będzie wspólnie przeglądał dokumenty. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia.

Biurka do pracy stojącej i siedzącej

Biurka do pracy stojącej i siedzącej pomagają pracownikom zmieniać pozycję w ciągu dnia, co może zwiększyć komfort pracy i zmniejszyć ryzyko problemów zdrowotnych. Warto wybierać meble z łatwą regulacją wysokości, np. biurka z mechanizmem elektrycznym lub manualnym. Biurko w modelu Stand Up R można podnieść lub obniżyć niemal bez odrywania rąk od pracy dzięki prostemu mechanizmowi. Wystarczy połączyć kilka ze sobą, by cieszyć się wspólnymi biurkami z regulacją wysokości do pracy grupowej.

Wsparcie dla pozycji siedzącej jest tak samo ważne, jak możliwość pracy na stojąco. Zapewniając ergonomiczne krzesła biurowe z regulowaną wysokością, głębokością siedziska, podłokietnikami i oparciami, możemy zapewnić pracownikom wygodę i zdrową postawę podczas pracy.

Zapewnienie pracownikom prawa do prywatności akustycznej i wizualnej w otwartej przestrzeni.

Sprawdź ofertę nowoczesnych mebli biurowych, które zwiększą prywatność pracowników >>


Sprawdź ofertę mebli biurowych i gabinetowych

Biurko mdd Ogi A Kup teraz
Biurko elektryczne Wuteh Sky Kup teraz
Fotel Profim Sorriso 10V fotel Kup teraz